09159961967 mail.samacn@gmail.com

انجام ثبت نام آزمون وکالت

اگر دانشجو و یا فارغ التحصیل رشته حقوق هستید و یا حتی تمایل دارید که وکیل پایه یک دادگستری شوید، حتما اسم آزمون وکالت رو شنیده اید، آزمون وکالت یکی از مراحل مهمی است که وکیلان دادگستری باید به موفقیت از آن عبور کنند تا پس از آن بتوانند برای کارآموزی رفته و در نهایت […]
کافی نت آنلاین سماآگوست 28, 2022

اگر دانشجو و یا فارغ التحصیل رشته حقوق هستید و یا حتی تمایل دارید که وکیل پایه یک دادگستری شوید، حتما اسم آزمون وکالت رو شنیده اید، آزمون وکالت یکی از مراحل مهمی است که وکیلان دادگستری باید به موفقیت از آن عبور کنند تا پس از آن بتوانند برای کارآموزی رفته و در نهایت بتوانند مجوز و پروانه وکالت برای خود را بگیرند.

اما اگر شما هم راجع به چگونگی و زمان برگزاری آزمون وکالت،  منابع و ظرفیت آن، شرایط و مدارک مورد نیاز برای ثبت نام آزمون و کالت و … سوال دارید، به شما خواندن این مقاله را توصیه می کنیم.

فارغ التحصیلان رشته حقوق،  برای دریافت پروانه وکالت باید در آزمون وکالت شرکت کرده و در آن رتبه قبولی را کسب کنند زیرا در غیر این صورت امکان وکیل شدن را ندارند و تنها به عنوان حقوق دان شناخته می شوند،  از این رو آزمون وکالت اهمیت بسیار زیادی برای فارغ التحصیلان حقوق و حتی دانشجویان این رشته دارد.زیرا متقاضیان بعد از گذراندن این آزمون و کسب رتبه قبولی در آن و گذراندن دوره کارآموزی،  موفق به دریافت پروانه وکالت پایه یک می شوند.

 همه ی مراحل ثبت نام، طراحی سوال،  برگزاری آزمون، اعلام نتیجه و ثبت اعتراض آزمون وکالت توسط سایت سازمان سنجش انجام میگیرد و مرکز وکلا تنها وظیفه نظارت بر نحوه اجرای آن را دارد.

آزمون وکالت توسط کانون وکلا دادگستری، هرساله برگزار می شود اما در چند سال اخیر قوه قضائیه نیز اقدام به برگزاری این آزمون کرده است که این این دو آزمون تفاوت های اندکی با یکدیگر دارند که در ادامه مطلب به آن ها خواهیم پرداخت.

تفاوت ازمون وکالت کانون وکلا دادگستری و آزمون وکالت قوه قضائیه چیست؟

وکلای پذیرفته شده از طریق آزمون قوه قضائیه بعد از طی مراحل کارورزی،  وکیل پایه دو می شوند اما وکلای کانون دادگستری بعد از طی مراحل کارورزی پروانه وکالت پایه یک دریافت می کنند و همچنین حق الوکاله وکلا قوه قضائیه حداکثر تا 60 درصد تعرفه وکلا پایه یک دادگستری است .

وکلا کانون دادگستری حق رای گیری سمینار دارند اما وکلا قوه قضائیه فقط اسمی حق رای دارند و خود وکلا شرکت کننده نیستند.

از جمله مزایای متفاوتی که برای آن ها وجود دارد این است که،  وکلا کانون دادگستری،  صندوق بیمه تعاون بازنشستگی،  کمیسیون های رفاهی،  علمی،  ورزشی و … دارند اما وکلا قوه قضائیه فقط بیمه تکمیلی کمیسیون آموزشی دارند .

شرایط لازم برای ثبت نام آزمون وکالت کانون وکلای دادگستری :

  • در ابتدا به شرایط و مدارک مورد نیاز برای ثبت نام در آزمون وکالت می پردازیم،  این شرایط عبارتند از:
  • داشتن تابعیت ایرانی.
  • دارا بودن حداقل مدرک کارشناسی در رشته حقوق یا فقه و مبانی حقوق و یا مدرک مورد تایید درجه دو حوزه.

نکات مهم

  • افرادی که مدرک بالاتر در این رشته ها را دارند،  اما فاقد مدرک کارشناسی در آن هستند، امکان شرکت در آزمون وکالت را ندارند.
  • مدرک معادل حوزوی، مدرکی است که مورد تایید وزارت علوم و فناوری باشد.
  • افرادی که کارشناسی ناپیوسته حقوق را دارند،  در صورتی که در دوره کارشناسی دروس حقوقی را گذرانده باشند، امکان ثبت نام را دارند.
  • در زمان ثبت نام،  سن داوطلبان از 40 سال تمام در حوزه قضایی تهران،  و بیشتر از 50 سال تمام در سایر حوزه ها،  نباشد.

شرایط لازم برای ثبت نام آزمون وکالت قوه قضائیه

علاوه بر شرایط بالا،  برای ثبت نام در آزمون وکالت قوه قضائیه،  باید شرایط زیر را نیز دارا باشید:

  • نداشتن سو شهرت و تجاهر به فسق و فجور
  • عدم اعتیاد به مواد مخدر با تاییدیه پزشکی قانونی
  • نداشتن سابقه کیفری و محرومیت از حقوق اجتماعی
  • ارائه کارت پایان خدمت و یا گواهی معافیت
  • تعهد به اصل نظام و قانون اساسی
  • عدم اشتغال در سازمان ها،  نهاد های انقلابی،  وزارتخانه ها،  شهرداری ها و موسسات خدمات عمومی،  ادارات و شرکت های دولتی.

حداقل نمره پذیرفته شده برای قبولی در آزمون وکالت،  هر ساله قبل از برگزاری آن اعلام می شود،  امسال نیز حداقل نمره قبولی 10 از 20 اعلام شده است و کم بودن سقف ظرفیتی این آزمون یکی از دلایل سختی آن است اما لازم به ذکر است که ظرفیت این آزمون در سال گذشته به 3845 نفر افزایش پیدا کرده است.

منابع آزمون وکالت کانون وکلای دادگستری:

همانطور که اعلام شده است،  درس حقوق اساسی به منابع آزمون وکالت امسال اضافه شده است و کتاب منبع آن، حقوق اساسی پژوهشگاه شورای نگهبان می باشد، اما بقیه منابع آزمون وکالت به شرح زیر می باشد:

درسضریبتعداد سوال
حقوق مدنی320
آیین دادرسی مدنی320
حقوق تجارت320
حقوق جزا320
آیین دادرسی کیفری320

منابع آزمون وکالت قوه قضائیه

درسضریب تعداد سوال
حقوق مدنی و امور حسبی220
آیین دادرسی مدنی220
حقوق تجارت220
حقوق جزا عمومی و اختصاصی220
آیین دادرسی کیفری220
متون فقه210
حقوق ثبت110

سوالات پرتکرار در خصوص آزمون وکالت

در ادامه به چند سوال پر تکرار در این زمینه،  پاسخ خواهیم داد :

  • زمان برگزاری آزمون وکالت 1400 چه موقع است؟

پیش از این قرار بر این بود که آزمون وکالت در روز 18 شهریور ماه در سراسر کشور برگزار شود،  اما به دلیل قرار گرفتن کشور در وضعیت کرونایی شدید،  قرار بر این شد که این آزمون در تاریخ جدید آن یعنی درروز جمعه،  23 مهرماه برگزار شود.

  • آیا مهلت ثبت نام آزمون وکالت 1400 تمدید شده است؟

مدیر روابط عمومی مرکز وکلای قوه قضائیه اعلام کرده است که: سایت سازمان سنجش،  تمدید ثبت نام آزمون وکالت را برای افرادی که موفق به ثبت نام برای آزمون وکالت نشده اند یا از به هرنحوی از ثبت نام آن جا مانده اند انجام داده است، بنابراین خبر،  از تاریخ 13_10 شهریور ماه سال جاری با مراجعه به سایت سازمان سنجش،  نسبت به ثبت نام یا ویرایش اطلاعات خود(بجز عکس کاربر) اقدام کنند.

  • دفترچه ثبت نام آزمون وکالت را از کجا تهیه کنیم؟

معمولا هر ساله هم زمان با شروع ثبت نام،  دفترچه ثبت نام آزمون وکالت کانون وکلا دادگستری،  روی سایت سازمان سنجش قرار می گیرد.داوطلبان نیز برای کسب اطلاعات باید اقدام به دانلود دفترچه کرده و آن را به دقت مطالعه کنند.  

  • آیا برای شرکت در آزمون وکالت،  نیاز به کارت پایان خدمت سربازی هست یا خیر؟

صرف شرکت در آزمون وکالت،  نیاز به کارت پایان خدمت یا معافیت ندارد.

انجام ثبت نام آزمون وکالت

در صورتی که قصد ثبت نام در آزمون وکالت را دارید و می خواهید که این ثبت نام را ما برای شما انجام دهیم با ما تماس بگیرید.

0 Comments

Submit a Comment

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *